Los esfuerzos para avanzar en la conectividad de Cuba se han dirigido al desarrollo de la capacidad de infraestructura de telecomunicaciones, con el propósito de fortalecer la conectividad social y desarrollar operaciones automatizadas en sectores estratégicos. El globo de prueba ha sido la apertura de 154 Centros de Navegación Pública, distribuidos por todo el país.
Cuba ha estado y está decidida a estar conectada con el mundo, a pesar de la propaganda en sentido contrario, el asedio económico, la vigilancia redoblada y las guerras de cuarta generación que enfrenta el país. Esta decisión se basa no solo en el deseo de participar de la inmensa fuente de conocimiento que es la `` autopista de la información '', sino de agregarle lo mejor de nuestra cultura, educación, conocimiento y humanismo, que son el núcleo fundamental de la Revolución Cubana y el pensamiento de sus líderes.
La digitalización, que ha estado en marcha durante varios años, demuestra la voluntad política del país de poner cada vez más nuevas tecnologías a disposición de la población, como se describe en los Lineamientos de Política Económica y Social del Partido y la Revolución, que rigen los cambios que se están implementando. partiendo de la idea de que una sociedad próspera y sostenible no es posible sin añadir a tales objetivos las herramientas que garantizan el acceso al conocimiento, la eficiencia, la productividad y la excelencia.
Al mismo tiempo, la I Conferencia Nacional del Partido estableció como uno de sus objetivos, Utilizar las ventajas de las tecnologías de la información y las comunicaciones, como herramientas para el desarrollo del conocimiento, de la economía y la actividad político-ideológica, y para presentar a Cuba. Imagen y realidad, además de combatir la acción subversiva contra nuestro país.
En los últimos años, los esfuerzos para avanzar en la conectividad de Cuba se han dirigido al desarrollo de la capacidad de infraestructura de telecomunicaciones, con el propósito de fortalecer la conectividad social y desarrollar operaciones automatizadas en sectores estratégicos como banca, generación eléctrica, transporte y macroeconomía. -Proyectos de desarrollo económico, como la Zona Especial de Desarrollo Mariel y el Centro Petroquímico de Cienfuegos.
Una importante inversión para ampliar y modernizar esta infraestructura ha permitido no solo el inicio de los servicios de telefonía móvil e Internet, sino que también les ha dado un uso social, priorizándolos y en muchos casos subsidiándolos en sectores como la educación, la ciencia, la salud pública, la cultura. y desarrollo científico.
Un ejemplo concreto de estos proyectos es la creación de infraestructura de almacenamiento y procesamiento de información, mediante la modernización de los centros de datos del país, además de la construcción de una red que permita la conectividad a través de dispositivos móviles y fijos (teléfonos celulares, tabletas y laptops.)
En este esfuerzo, se han realizado gestiones a nivel administrativo y empresarial para garantizar la sustentabilidad tecnológica y la soberanía para la provisión masiva de servicios de acceso a Internet.
El globo de prueba ha sido la apertura de 154 Centros de Navegación Pública, distribuidos por todo el país, como antesala a la disponibilidad generalizada de servicios de datos, que permitirán al país ofrecer comercialmente acceso de banda ancha (con mayor velocidad y opciones), trabajo en el que está actualmente en marcha.
This has made possible the existence in Cuba of almost three million web users, including institutional platforms, e-mail and Internet; and an equal number of mobile phone users, including more than half a million with access to e-mail via their cellular telephones.
In addition to the extension of connections in multiple locations - to include libraries and post offices - other initiatives are under development, or in the start-up process, to facilitate the distribution of data via mobile phones and the development of platforms for university and institutional networks, which could extend their services to all of society.
These and other measures are the result of the gradual implementation of 26 projects which comprise the national information platform, Red Cuba, designed to assure the sovereign presentation of diverse, quality, representative content, produced within the country, developed and administered by Cuban entities, with the purpose of meeting the society�s information and service needs, as well as guaranteeing access to international networks.
The strategy additionally projects the creation of new wireless access capacity; and the integration and orderly use of institutional data networks, such as those in sectors such as public health, education and culture, which are well known by Cuban users (INFOMED, RIMED, REDUNIV and CUBARTE.) These will be hosted by high performance servers, which will facilitate their potential use. Also planned is the development of video games and multimedia with educational and historical content, as well as the updating of the regulatory framework governing the use of information and telecommunications technology.
Likewise the introduction of digital television in the country is moving forward, preceded by a broad process of communications technology development, which will reduce, to practically zero, the areas not currently reached by broadcast signals, and modernize television programming. This process is progressing in line with advances in this arena internationally.
The introduction of terrestrial digital TV - �the little box� to our population �required that important investments be made throughout 2013 and 2014. The first stage has included the installation of 35 transmitters which provide coverage to the entirety of Havana province, the provincial capitals, and some adjoining municipalities, potentially reaching five million viewers. Currently, eight television channels and six radio stations are being broadcast, plus a data channel as an additional asset.
Projected for 2015 is the installation of 17 more transmitters, in order to continue expanding availability of this service, in addition to the acquisition of mobile broadcasting and television production equipment, as well as four laboratories for universities with telecommunications departments.
Also set to continue is the digitalization of television production, already begun by the Cuban Radio and Television Institute (ICRT), with five provincial broadcasters and the national news service, while a studio was equipped with the latest technology and a high definition mobile unit acquired, which should improve services offered to the population.
These processes have not been exempt from shortcomings and weak spots, generating criticism and dissatisfaction within the population, which increasingly demands more and better services, a challenge which must be assumed not only by the information and telecommunications sector, but by the majority of institutions and society in general.
As these projects have been carried out, the Revolution has been obliged to face not only the limitations imposed by the tightening of the blockade, but also the hostility of some U.S. government entities and isolated elements who resort to the use of new information and telecommunications technologies to attempt to subvert and change our political system. To this has been added an increasing amount of damage caused to the country by cybernetic events, principally cyber-attacks which pose risks to the security of the country and internationally.
As has been reported by the U.S. press itself, the government of the United States has shifted the greatest portion of its budget dedicated to political-ideological subversion and destabilization of the internal order in our country to this terrain. Among the most widely discussed operations is Zunzuneo, a mobile phone message service, promoted parallel to national services with the purpose of distributing content hostile to the Cuban government. More recently revealed were secret programs using emissaries from different countries to promote enemy activities directed toward the study and identification of youth who could potentially be converted into �agents of change,� and attract Cuban artists to their subversive actions.
A pesar de todos estos obstáculos, que no han logrado aislar al país, se ha creado la infraestructura, así como el marco legal e institucional, necesarios para defender al país y garantizar el desarrollo viable de la digitalización de la sociedad cubana. Al mismo tiempo, se busca la cooperación internacional en este ámbito.
Cuba avanza en la digitalización segura de su sociedad, sin prisas, pero sin pausa, consciente de que la era de Internet y las nuevas tecnologías debe ser de aprendizaje, desarrollo, inclusión y también debe asegurar, para garantizar la invulnerabilidad de la Revolución, la defensa de nuestra cultura y el socialismo sostenible que construye nuestro pueblo.
